نگرانی از افزایش کتابسازی ها در کتاب های دفاع مقدسی، کوشش برای ماندن در بازار رقابتی نشر

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، محسن مهرآبادی، مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران ، با اشاره به شرایط نشر کتاب های دفاع مقدس گفت: شرایط چاپ آثار در این حوزه نسبت به سال های قبل خیلی بهتر شده است، به طوری که اگر در ابتدا فقط ناشران خصوصی محدودی به چاپ کتاب در این حوزه می پرداختند و تنها یک مجموعه دایره المعارفی مثل فرهنگ جبهه داشتیم، اما اکنون به مرور با افزوده شدن به تعداد ناشران فعال در این عرصه به رقم 500 اسم دفاع مقدسی در سال هم رسیده ایم و در معدود سال هایی حتی 1000 اسم کتاب دفاع مقدس در سال منتشر شده است.

نگرانی از افزایش کتابسازی ها در کتاب های دفاع مقدسی، کوشش برای ماندن در بازار رقابتی نشر

وی در ادامه با اشاره به بعضی آسیب ها در این حوزه اضافه کرد: اما وقتی که به تعداد ناشران اضافه نموده شد، عده ای در رقابت غیرمسئولانه کوشش کردند برای اینکه آثار پرفروش تری داشته باشند، به سراغ کپی برداری از آثار و پژوهش های پرمخاطب رفتند که این عمل به (کتابسازی) در حرفه نشر آفت شناخته می گردد.

مهرآبادی با بیان اینکه چنین اقداماتی موجب شد نوآوری در مضمون و فراوری زمینگیر گردد، اسم کرد: همه این مسائل موجب شد که ما شاهد آثاری شبیه به هم در بازار دفاع مقدس باشیم که به علت نبود نوآوری و خلاقیت در پژوهش و فراوری آثار، کیفیت را مغلوب کمیت نموده اند.

وی بعلاوه به دلایل کاهش شمارگان کتاب های دفاع مقدس و ادبیات مقاومت طی سال های اخیر اشاره نمود و ادامه داد: به مرور و در پی بحث گرانی کاغذ و خدمات، از سوی دیگر عدم خریدهای دولتی به علت کمبود بودجه؛ بعلاوه به حداقل رسیدن تجهیز کتابخانه ها در کتابخانه های عمومی کشور، شرایط انتشار کتاب در این حوزه به حداقل فراوری رسید و آرامش نسبی خود را از دست داد.

مهرآبادی در ادامه، تاثیر همه گیری کرونا بر شرایط نشر دفاع مقدس را در توقف فروش های فیزیکی و نمایشگاه ی؛ خصوصاً نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که 10 دوره آن پیش تر اجرا شده بود، موثر خواندو تشریح کرد: در شرایط مالی موجود؛ بعلاوه شیوع بیماری کرونا بعضی کتاب ها از سبد خرید مردم حذف شد. به اسم مثال الان اولویت مردم را خرید عناوین عمومی و دانشگاهی و تحصیلی شکل می دهد و تا حدی هم رمان و بعد از آن ها کتاب های حوزه کودک و نوجوان رمق کم جانی دارند که در بازار موجود و فعلی و لیست عمومی یاد شده، ادبیات مقاومت و دفاع مقدس حوزه عمل محدودی پیدا نموده است.

وی یادآور شد: درحال حاضر ناشران دفاع مقدس همچون سایر ناشران بخش های مختلف کتاب های خود را با شمارگان 300 تا 500 نسخه و در برترین شرایط با 1000 نسخه منتشر می نمایند که در چاپ دیجیتال این آمار خیلی کمتر است؛ اما همین تعداد محدود را هم چاپ می نمایند تا امرار معاش ناشران خصوصی این عرصه بتواند ادامه داشته باشد.

به گفته مهرآبادی؛ در این میان ناشران دفاع مقدس حتی اگر عناوین خوب و نوآورانه ای هم داشته باشند نمی توانند چرخه مالی فراوری را مثل گذشته به حرکت درآورند و فقط کوشش می نمایند با مخاطب یابی و حضور در نمایشگاه های مجازی فروش محدودی داشته داشته باشند تا در شرایط رقابتی باقی بمانند و شرایط مالی نامطلوب این روزها باعث حذف آن ها در بازار کتاب نگردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نگرانی از افزایش کتابسازی ها در کتاب های دفاع مقدسی، کوشش برای ماندن در بازار رقابتی نشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از افزایش کتابسازی ها در کتاب های دفاع مقدسی، کوشش برای ماندن در بازار رقابتی نشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید