از دسترسی آزاد به اینترنت حمایت می کنم

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، پس از قطع یک هفته ای اینترنت و اتصال تدریجی آن در شهرهای مختلف کشور، آدینه شب وزارت خزانه داری امریکا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در لیست تحریم خود قرار داد و دلیل آن را نقش وی در مسدودسازی گسترده اینترنت بیان کرد؛ این درحالی است که نمایندگان مجلس معتقدند این یک ادعای واهی است و اتفاقاً امریکا به این دلیل وزیر ارتباطات را در لیست تحریم های خود قرار داده که از کارنامه درخشان و پیروز وی در توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور عصبانی است.

از دسترسی آزاد به اینترنت حمایت می کنم

اولین واکنش به این تحریم ازسوی شخص وزیر ارتباطات صورت گرفت؛ وزیری که طی قطعی یک هفته اینترنت هیچ فعالیتی در شبکه های اجتماعی نداشت و به نوعی باید گفت این واکنش، اولین فعالیت جهرمی محسوب می گردد. وزیر در قالب یک توئیت نوشت: من به حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت ادامه خواهم داد و اجازه نمی دهم امریکا، توسعه ایران را متوقف کند. من تنها عضو باشگاه تحریمی ها نیستم، قبل از من استارتاپ ها، توسعه دهنده ها، بیماران سرطانی و بچه ها ای بی هم تحریم شده اند.

غیرقابل انکار است که قطعی اینترنت ضرر هنگفتی به کسب و کارهای نوپا زد اما در این یک هفته تعیین شد شبکه داخلی ارتباطات، تاب آوری مورد احتیاج را در کشور داشته و حداقل امور روزمره مردم دچار مشکل نشد. این، موضوعی است که رسانه های خارجی نیز به آن اذعان داشتند و نمونه آن نیز دیدگاه روزنامه لوموند است.

نشریه فرانسوی لوموند در گزارشی اظهار داشت: قطعی اینترنت در ایران یکی از پیچیده ترین اقدامات حوزه مهندسی شبکه محسوب می گردد. این اقدام عملاً احتیاج به ساختار بسیار قوی داشته و با توجه به سوابق موجود در جهان، یک اتفاق بی نظیر محسوب می گردد.

به گفته کارشناسان این نشریه، دولت ایران با این اقدام توانسته قابلیت فنی خود را به جهان نشان دهد. این اقدام احتیاج به زیرساخت های بسیار قدرتمندی داشته که طبیعتاً آماده سازی آن از ماه های گذشته شروع شده و نمی توان از سطح بالای پیچیدگی فنی براحتی گذشت.

لوموند در دیگر بخش های این گزارش اشاره نموده که در روزهای قطع اینترنت، عملاً ایرانیان از یک شبکه کامپیوتری داخل کشور استفاده کردند و عملکرد بسیاری از نهادهای حساس این کشور با توجه به نوع فعالیت شان در داخل همین شبکه انجام گرفت. به همین دلیل هیچ گونه مسئله ای در عملکرد نهادهای خاص مثل بانک ها و... ایجاد نشد و به نظر می رسد که طراحی این شبکه داخلی به دقت و با مهارت بسیار خوبی انجام گرفته است.

لوموند همچنین به کنترل شدید ورودی و خروجی های شبکه داخلی ایران به شبکه بین المللی اشاره نموده و گفته است که طراحی داخلی بسیار دقیق بوده و بی شمار راه ارتباطی برای کاربران وجود دارد که قطعی در این شبکه داخلی را بسیار کم می نماید ولی هرگونه ترافیک ورودی یا خروجی از اینترنت از مبادی خاصی صورت می گیرد که امکان کنترل کامل را برای دولت ایران فراهم نموده است.

کارشناسان در پاسخ به سؤال لوموند پیرامون سابقه این نوع فعالیت ها در کشورهای پیشرفته جهان گفتند: در حال حاضر نوع زیرساخت های شبکه در فرانسه و امریکا به نحوی است که غیرمتمرکز بوده و امکان قطعی به شکلی که در کشور ایران انجام شد، وجود ندارد. البته این نبود امکان، بدین معنی است که با وجود کانال های پرشمار برای ارتباط اینترنت در کشورهای مذکور، بستن اینترنت بسیار سخت خواهد بود و ساز و کار پیچیده ای خواهد داشت که می توان به امکان پذیر نبودن این اتفاق حکم داد.

با نگاهی به آمار توسعه ای می توان دریافت که ایران در زمینه تعداد کاربران تلفن های هوشمند، مقام نخست را در خاورمیانه به خود اختصاص داده که آماری چشمگیر محسوب می گردد. ازسوی دیگر شاهد افزایش بیش از3برابری ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل و نیز افزایش بیش از 80برابری شاخص کیفیت شبکه داخلی هستیم.

مشروح این گزارش را فردا(یکشنبه 3 آذر) در روزنامه ایران بخوانید.

منبع: ایران آنلاین

به "از دسترسی آزاد به اینترنت حمایت می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دسترسی آزاد به اینترنت حمایت می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید