ترکیه را مانند کف دستتان بشناسید

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

ترکیه را مانند کف دستتان بشناسید

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان دنیا دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می گردد که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط جهانگردان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای جهانگردی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون جهانگرد برای تماشای جاذبه های جهانگردی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی عظیمترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

همه انسان ها باوجود تمام تفاوت های نژادی و زبانی، علاقه بسیاری به برقراری ارتباط با دیگر اقوام و مردمان سرزمین های دیگر دارند و سفر کردن به کشورهای دور و نزدیک یکی از راه های آشنایی با فرهنگ و اجتماع متفاوت است. در کشور ما نیز علاقه مندان و جهانگردان بسیاری وجود دارند که علاقه سیری ناپذیری به سفر و سیاحت به کشورهای همسایه و دیگر سرزمین های دور دارند.

یکی از بهترین مقاصد برای سفر ایرانیان، کشور کهن و پهناور ترکیه است. این کشور در تمام فصول شاهد حضور جهانگردان ایرانی در شهرهای مختلف آن ازجمله استانبول، آنتالیا و آنکارا است. وجود جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کنار قیمت های مناسب ازجمله مهم ترین دلایل سفر به این مکان زیباست. به دلیل تنوع بالای اماکن تفریحی و جهانگردی این کشور دانستن همه چیز درباره ترکیه کار دشواری است، بااین حال تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی ترکیه بپردازیم و در خصوص شهرهای مهم آن نظیر استانبول و آنکارا صحبت کنیم تا راهنمای جهانگردان در سفرهای آینده باشد. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:

معرفی ترکیه

راهنمای جهانگردی استانبول

جاذبه های دیدنی ترکیه

معرفی ترکیه

ترکیه در یک موقعیتی منحصربه فرد و بین دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است که همانند پلی این دو قاره را به هم متصل می سازد. ترکیه با مساحتی حدود 783,562 کیلومتر، بیش از 73 میلیون نفر جمعیت دارد. آنکارا پایتخت ترکیه است و بعد از استانبول دومین شهر عظیم این کشور به شمار می آید.

آنکارا ترکیه در مرکز آناتولی و در لبه شرقی فلات آناتولی واقع شده و یکی از مقاصد توریستی ترکیه بوده که هرساله میزبان جهانگردان زیادی از سراسر نقاط دنیا است. آنکارا ترکیه نسبت به سایر شهرهای ترکیه ظاهری اروپایی تر داشته و هتل ها، رستوران ها، موزه ها و عظیم راه های بی شماری در آن وجود دارند، اگرچه بناهای تاریخی و فرهنگی زیادی نیز در آن واقع شده اند.

آیا ارمنستان برای سفر مناسب است؟

زبان مردم ترکیه به طور قالب و در بیشتر شهرهای آن ترکی استانبولی است. به همین جهت برای بسیاری از آذری زبان ها زبان غریبی به شمار نمی رود و امکان ارتباط برقرار کردن با مردم این کشور وجود دارد. همچنین در بعضی نقاط ترکیه به زبان کردی، ارمنی و ترکی آذربایجانی صحبت می گردد.

حدود 98 درصد از جمعیت ترکیه را مسلمانان تشکیل می دهند و 2 درصد شامل مسیحیان، کلیمیان و دیگر ادیان است؛ به همین جهت آداب ورسوم اسلامی در این کشور به خوبی پذیرفته شده است.

اقتصاد ترکیه نیز در رده کشورهای درحال توسعه و روبه پیشرفت واقع شده است و تولیدات صنعتی و کشاورزی به ویژه در بخش خصوصی از نقش پررنگی در اقتصاد این کشور برخوردارند. واحد پول این کشور لیر است و در این بازه زمانی قیمت لیر ترکیه به طور تقریبی برابر 22500 ریال است. هرچند به دلیل وقوع اتفاقات سیاسی و اجتماعی در این کشور قیمت لیر ترکیه گاهی دچار نوسان می گردد. بنابراین بهتر است قبل از سفر، قیمت لیر ترکیه را به صورت آنلاین چک کنید.

نکته جالب توجه در این کشور وجود دو بخش آسیایی و اروپایی در آن است و این امر باعث شده هر یک از بخش ها هویت و ویژگی های منحصربه فردی داشته باشند. هرچند شهرهای اروپایی ترکیه تنها 5 درصد از خاک این کشور را تشکیل می دهند و مابقی مساحت ترکیه در آسیا واقع شده است، اما وجود همین معدود شهرهای اروپایی ترکیه باعث رشد و پیشرفت آن شده است. استانبول، ادیرنه، تکیرداغ، کورلو و ایگنیدا ازجمله شهرهای اروپایی ترکیه هستند که در میان آن ها استانبول شهرت بیشتری دارد.

راهنمای جهانگردی استانبول

یکی از عظیم ترین شهرهای ترکیه استانبول است که در تنگه بسفر واقع شده و سالانه تعداد زیادی جهانگرد داخلی و خارجی به خود جذب می نماید. وجود امکانات رفاهی متعدد، زیرساخت های حمل ونقل، نزدیکی به قاره سبز و عناصر فرهنگی و تفریحی گوناگون آن را به یکی از مقاصد اصلی مسافران تور ترکیه تبدیل نموده است.

آب وهوای این شهر در فصول مختلف سال بسیار متفاوت است. از اواخر خرداد تا اواسط شهریور آب وهوا گرم و تابستانی دارد و برای تفریحات آبی بسیار لذت بخش است، ازاین رو اغلب تور ترکیه برای این فصول برنامه ریزی می شوند. در زمستان نیز دمای هوا سرد و روزانه در محدوده 5 تا 10 درجه سانتی گراد است که در شب به کمتر از این مقدار نیز می رسد؛ بنابراین اگر قصد گشت وگذار در این فصل را دارید باید البسه مناسب به همراه داشته باشید.

حمل ونقل در این شهر نیز در نوع خود غنی و مناسب است. با استفاده از تاکسی می توان با هزینه ای مناسب به بیشتر نقاط شهر سفر کرد؛ اما اگر قصد دارید مردم شهر و محیط را از نزدیک ببینید می توانید از تراموا، مترو یا اتوبوس نیز بهره ببرید.

استانبول که نقطه واسط میان بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی است، دارای دو فرودگاه است که عظیم ترین فرودگاه ترکیه یعنی آتاتورک را نیز شامل می گردد. فرودگاه سبیحا نیز اگرچه کوچک تر است اما یکی از فرودگاه های بین المللی و اصلی استانبول محسوب می گردد.

بهترین مقصد سفر تابستان کجاست؟

یکی از عظیم ترین شهرهای ترکیه استانبول است که به دلیل وجود امکانات رفاهی متعدد، زیرساخت های حمل ونقل، نزدیکی به قاره سبز و عناصر فرهنگی و تفریحی گوناگون، به یکی از مقاصد اصلی مسافران تور ترکیه تبدیل شده است.

پیدا کردن محل اسکان در ترکیه استانبول و حتی دیگر شهرها چندان کار سختی نیست و انتخاب های مختلفی پیش رو دارید. هتل های گوناگون با قیمت های مختلف بسته به امکانات ارائه شده جزء اولین انتخاب های مسافران است. علاوه بر این، متل ها، خوابگاه ها و منازل شخصی که توسط صاحبان آن ها به صورت شبانه اجاره داده می گردد، از دیگر اقامتگاه های موجود برای اسکان مسافران است.

در تمام ترکیه می توان غذاهای لذیذ و خوشمزه که باب میل ایرانیان باشد را پیدا کرد. ازآنجایی که اهالی ترکیه ذبح اسلامی را رعایت می نمایند و علاقه بسیاری به مصرف گوشت در غذاهای خود دارند، می توانید با خیال آسوده انواع کباب ها و غذاهای سنتی ترکیه را امتحان کنید.

از شناخته شده ترین و لذیذترین این غذاها می توان به کوفته، اسکندر کباب، کباب ترکی، پیده و لاهمجون اشاره نمود. برای دسر نیز می توانید باقلوای استانبولی و راحت الحلقوم را در تمام شهرهای این سرزمین ازجمله آنتالیا یا آنکارا ترکیه امتحان کنید.

جاذبه های دیدنی ترکیه

بدون شک بیشترین اماکن تفریحی و توریستی را در ترکیه استانبول دارد که نمی توان نسبت به بازدید از آن ها بی تفاوت بود. مسجد سلطان احمد، مسجد ایاصوفیه، بازار عظیم یا کاپالی چارشی، کاخ دولما باغچه، برج گالاتا، حمام خرم سلطان و موزه مادام توسو تنها چند مورد از جاذبه های دیدنی این شهر هستند که می توانید برای مدت سه تا پنج روز در زمان اقامت خود از آن ها بازدید کنید.

دره های سنگی کاپادوکیا، کوه نمرود، خط ساحلی مدیترانه، معبد پرگامون، آرامگاه مولوی در قونیه از دیگر آثار دیدنی در نقاط مختلف کشور ترکیه است که می توان برای سفر به هر یک از آن ها برنامه جداگانه ای تنظیم کرد.

وجود پارک ها، شهربازی ها، اکواریوم ها، پارک های آبی، کشتی سواری در دریا و انواع مراکز خرید ازجمله جاذبه های تمام نشدنی در استانبول و دیگر شهرهای اروپایی ترکیه است که می توانید به همراه تور ترکیه یا به صورت شخصی از آن ها دیدن کنید.

با توجه به جاذبه های زیادی که در ترکیه وجود دارد مجال معرفی همه چیز درباره ترکیه در این مقاله نیست، اما بدون شک باکمی جست وجو می توانید نسبت به تمام ابعاد سفر به ترکیه آگاهی لازم را به دست آورید و قطعاً تجربه کسانی که پیش از شما به این کشور سفر نموده اند نیز می تواند بسیار مفید باشد.

منبع: ققنوس

به "ترکیه را مانند کف دستتان بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه را مانند کف دستتان بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید