پله پله تا قهرمانی با ذهن قدرتمند

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، همه افرادی که به نوعی درگیر ورزش قهرمانی هستند، به اهمیت آمادگی ذهنی در رسیدن به نقطه اوج عملکرد یک قهرمان واقفند. همیشه از زبان قهرمانان و یا مربیان آن ها شنیده ایم که درباره آمادگی بالای یک قهرمان، فاکتورهایی همچون خودباوری، تمرکز، جنگندگی و مواردی از این دست را به عنوان بعضی از دلایل اصلی موفقیت قهرمان یا تیم قهرمان مطرح نموده اند. از سوی دیگر، بسیاری از قهرمانان علیرغم داشتن تواناهای بالا از نظر آمادگی جسمانی و تکنیکی، ظاهرا به دلیل عدم کنترل بر شرایط ذهنی و هیجانی خود در مسابقات مهم، قادر به دریافت نتایج درخور نمی شوند و می بینیم که بعد از به اتمام رسیدن مسابقات، ضعف ذهنی و روانی را به عنوان عامل ناکامی خود ذکر می نمایند.

پله پله تا قهرمانی با ذهن قدرتمند

کتاب معجزه ذهن نوشته خسرو حمزه در 31 فصل با موضوعاتی همچون حمید سوریان؛ قهرمان جهان و المپیک کشتی فرنگی، علیرضا حیدری؛ قهرمان جهان و المپیک کشتی آزاد، زهرا نعمتی؛ قهرمان پارالمپیک تیرو کمان به تازگی از سوی انتشارات گلگشت راهی بازار نشر شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب با اشاره به موارد تأثیرگذار در زندگی و پیروزیت ورزشکاران، درباره ضرورت تألیف این اثر می نویسد: طی چند سال گذشته، ورزش علمی خصوصا در حیطه های روانشناسی، تغذیه، علم تمرین و... صندلی جدی تری در فرایند آماده سازی ورزشکاران برجسته و خصوصا در تیم های ملی پیدا نموده است. بااین حال یکی از مسائل این بوده که در بسیاری از مواقع، فهم دقیق و کاربست مناسب مفاهیم علمی، خصوصا در باب روانشناسی برای مسئولین تیم ها و ورزشکاران مشکل بوده است و گاهی باعث شده که به اندازه کافی برای استفاده از این خدمات راغب نباشند. این کتاب حاوی مصاحبه با سی و یک قهرمان ورزش کشورمان است. کوشش بر این بوده است که از تجربه برترین ورزشکاران تاریخ ایران در نگارش این کتاب استفاده گردد.

در ادامه بخش هایی از چند مصاحبه با این قهرمانان ورزشی آمده است.

حمید سوریان؛ برنده 7 طلای جهان و المپیک

بافت خانوادگی و دوره اولیه شروع ورزش شما چگونه بوده است؟ در یک خانواده سنتی در جنوبی ترین نقطه تهران (شهرری)، به جهان آمدم. فرزند آخر از شش فرزند پسر هستم.

دلیل اصلی که علاقه مند به کشتی شدم به خاطر خانواده ام بود که همه کشتی می گرفتند. در واقع پدرم و برادران بزرگترم همگی کشتی گیر فرنگی کار بودند، همین موضوع باعث شد که در هشت سالگی در باشگاه بابک شهرری که قهرمانان زیادی را تربیت نموده بود و زیرنظر مرحوم زارع کشتی را شروع کنم.

از چه کسی در دوران اولیه ورزشی یا حتی زندگی خود الگو گرفتید و برای شما الهام بخش بودند؟ مهم ترین آن ها برادر بزرگترم آقا محسن بود. از کودکی وقتی برادرم در مسابقات شرکت می کرد، همواره در کنارش بودم، وقتی روی تشک کشتی می گرفتند، احساس می کردم خودم دارم کشتی می گیرم، اما قهرمانی سال 2000 علیرضا دبیرهم خیلی روی ذهن و انگیزه ام اثرگذار بود. توضیح مفصل تر این موضوع این است که در سال 75 که نونهال بودم، برادر بزرگترم محسن، پیروز شد طلای امیدهای جهان را بگیرد که این پیروزیت باعث شد علاقه مضاعفی در من برای ادامه جهت قهرمانی به وجود آید.

چه توصیه ای برای ورزشکاران جوان جهت آماده سازی روانی دارید؟

باید خودشان را برای شرایط سخت آماده نمایند و صبر و تحمل داشته باشند و آماده مقابله با ناامیدی باشند. شاید زیاد تمایل نداشته باشم یک نوجوان را تشویق کنم چون بین هزاران نفر یک نفر می تواند به آن صندلی خیلی خاص برسد. جهت ورزش قهرمانی واقعا سخت و کشتی از نگاه من به مراتب سخت تر از رشته های دیگر است، ولی نباید خسته شوند.

علیرضا حیدری، دارنده 6 مدال قهرمانی جهان و المپیک

بافت خانوادگی و دوره اولیه شروع ورزش شما چگونه بوده است؟ من متولد 14 اسفند 1354 در تهران هستم. فرزند چهارم از پنج فرزند خانواده هستم و یک خواهر کوچک تر از خودم دارم. بعد از مدتی برای زندگی به کرج رفتیم که پدرم آنجا فوت شدند و ماندگار شدیم و بعد وارد کشتی شدم و ازنظر اقتصادی پیشرفت کردم به تهران آمدم اما از 4 ماهگی تا 30 سالگی در کرج زندگی کردم.

در دوره ابتدای کودکی کمبود زیاد بود، منتظر بودم کفش بچه های محلمان پاره گردد تا از آن ها بگیرم وصله کنم و استفاده کنم، طبیعتا لباس های خوبی نداشتم یا کفش هایم از پایم بزرگتر بودند چون از کسی می گرفتم، کرایه ماشین نداشتم بروم و مجبور بودم فرار کنم و کرایه ماشین ندهم که با فطرتم متفاوت بود؛ چون آن زمان ها با خودم حس خوبی نداشتم که به خاطر نداشتن کرایه ماشین فرار می کنم. با خودم می گفتم چطور وقتی این کارها را می کنم باید در باشگاه روی من حساب باز نمایند و همه این ها حس های منفی به انسان می دهد.

از چه زمانی متوجه شدید که در حرفه خود می توانید قهرمان بزرگی شوید؟ هیچ موقع به این فکر نکردم و فقط کارم را انجام می دادم و شاید یکی از مسائل من این بوده است. هدف گذاری در زندگی ام را به سبک دیگری داشتم. اصلا به رکورد زدن فکر نمی کردم و اگر فکر می کردم، قطعا رکورد می زدم. یکسری قوانین شخصی داشتم؛ یعنی مثلا من یکسری عملنمودها را باید داشته باشم و یکسری عملنمودها را نداشته باشم تا پیروز باشم.

نخستین چاپ کتاب معجزه ذهن، برترین ورزشکاران ایران چگونه می اندیشند در 340 صفحه با شمارگان یک هزار جلد به بهای 64 هزار تومان از سوی انتشارات گلگشت راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "پله پله تا قهرمانی با ذهن قدرتمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پله پله تا قهرمانی با ذهن قدرتمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید