شمارش معکوس نخستین مأموریت عملیاتی سرنشین دار اسپیس ایکس شروع شد
به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، فضانوردان ناسا و ژاپن آماده می شوند تا برای نخستین بار یک مأموریت عملیاتی به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را توسط یک فضاپیمای خصوصی انجام دهند. برای مأموریت کرو-1 اسپیس ایکس (SpaceX) فضاپیما را در سکوی پرتاب مستقر نموده و عملیات به زودی شروع خواهد شد.
با وجود همه گیری جهانی کرونا، وقوع توفندهای عظیم و پس از برطرف مشکل موتور موشک، ناسا و اسپیس ایکس دقایقی پیش در یک کنفرانس خبری اعلام کردند که هم چنان مصمم هستند تا روز شنبه (یک شنبه صبح به وقت تهران) مأموریت تاریخی کرو-1 را که با توجه به همین چالش های عظیم، تاب آوری (Resilience) نام گرفته، از فلوریدا به فضا پرتاب نمایند.
پرواز چهار فضانورد به ایستگاه قضایی بین المللی با کپسول سرنشین دار دراگون (Crew Dragon) و سوار بر موشک فالکون 9 (Falcon 9) اسپیس ایکس انجام خواهد شد. اسپیس ایکس پیش از این پیروز شده بود طی مأموریت آزمایشی و غیرعملیاتی دمو-2 (Demo-2) فضانوردان را با پیروزیت به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد و به سلامت به زمین بازگرداند و این مهر تأییدی بر توانایی این شرکت در انجام مأموریت های انسانی به این ایستگاه بود.
مشکل موتور و علت تأخیرها
پس از آنکه ناسا و اسپیس ایکس در یک مأموریت غیرمرتبط با پرتاب سرنشین دار به ISS که به منظور فرستادن ماهواره GPS برای ارتش آمریکا برنامه ریزی شده بود، متوجه رفتارهای غیرمنتظره در چند موتور موشک فالکون 9 شدند، مأموریت کرو-1 نیز که قرار بود با همین موشک انجام گردد، به تعویق افتاد. این مأموریت تنها دو ثانیه مانده به پرتاب لغو شد و تحقیقات بعدی نشان داد که مقدار کمی پوشش دهنده، دریچه یاریی را مسدود نموده بود. مسدود شدن این بخش باعث شد که دو موتور موشک زودتر شروع به کار نمایند و باعث لغو مأموریت شوند.
اسپیس ایکس پس از مطالعات بیشتر دریافت که موتورهای موجود در موشک مورد استفاده برای مأموریت کرو-1 نیز چنین مسئله ای دارند. بنابراین تاریخ پرتاب به ماه نوامبر (آبان) منتقل شد، موتورها تغییر کردند و اکنون ناسا و اسپیس ایکس هر نتیجه این آنالیز دوباره راضی و آماده پرتاب هستند.
چرا کرو-1 تاریخ ساز است؟
کرو-1 بخشی از اوج برنامه تجاری سرنشین دار ناسا است که سال ها در حال پیگیری است. برای دهه ها، ناسا معمولا موشک ها و فضاپیماهای خود را با یاری پیمانکاران داخلی فراوری نموده است اما برنامه سرنشین دار تجاری بیشتر شبیه به چارتر کردن یک پرواز است. شرکت هایی مانند اسپیس ایکس و بویینگ فضاپیماهایی دارند که برای استفاده توسط مشتریان دیگر طراحی شده و ناسا به عنوان نخستین مشتری می تواند مأموریت های خود را سوار بر آن ها انجام دهد.
علاوه بر این استفاده از فضاپیمای خصوصی اسپیس ایکس گامی عظیم در بازگشت پروازهای فضایی به خاک آمریکا است. پس از انتها برنامه شاتل فضایی در سال 2011 تا زمان مأموریت دمو-2 که اوایل امسال دو فضانورد ناسا را توسط کپسول کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی رساند، ناسا از فضاپیمای سایوز روسیه برای اعزام فضانوردان خود به مدار زمین استفاده می کرد.
دمو-2 به عنوان نمایش پیروزیت آمیز کپسول سرنشین دار دراگون اسپیس ایکس درنظر گرفته شد و ناسا کرو-1 را به عنوان نخستین مأموریت رسمی و عملیاتی جابه جایی خدمه از سواحل آمریکا از زمان بازنشستگی شاتل درنظر گرفته است.
آنتونی وارها (Anthony Vareha) مدیر پرواز اصلی این مأموریت از ناسا گفت: این به ویژه با توجه به اینکه طی کرو-1 ما برای نخستین بار چهار نفر را در یک کپسول فضایی قرار می دهیم بسیار هیجان انگیز است. این همچنین طولانی ترین مأموریت یک کپسول سرنشین دار ایالات متحده آمریکا خواهد بود.
سرنشینان پرواز کرو-1
در این پرواز تاریخی فرماندهی کپسول دراگون با مایکل هاپکینز (Michael Hopkins) از ناسا خواهد بود و ویکتور گلاور (Victor Glover) از ناسا به عنوان خلبان، شانون واکر (Shannon Walker) به عنوان متخصص مأموریت از ناسا و سویچی ناگوچی (Soichi Noguchi) به عنوان متخصص مأموریت از آژانس هوافضای ژاپن (JAXA) او را همراهی خواهند کرد.
تا کنون با کپسول سایوز تنها سه فضانورد می توانستند در محیطی تنگ مسافرت نمایند. از جمله ماه گذشته فضانوران اعزام 64 (Expedition 64) با کپسول سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی رفتند اما کرو دراگون می تواند تا هفت نفر را در خود جای دهد (برای مقایسه شاتل حداکثر 8 خدمه داشت) و بنابراین در سفر روز شنبه، چهار مسافر این کپسول، فضایی نسبتا وسیع خواهند داشت.
با پرتاب کرو-1 فضانوردان ناسا و ژاپن به همکاران خود در اعزام 64، سرگی ریژیکوف (Sergey Ryzhikov) و سرگی سورچکوف (Sergey Kud-Sverchkov) فضانوردان روسیه و کاتلین روبینز (Kathleen Rubins) دیگر فضانورد ناسا می پیوندند که هم اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی ساکن هستند.
مدت زمان سفر
اعضای کرو-1 برای انجام یک مأموریت علمی شش ماهه راهی ایستگاه هستند. این مأموریت به ویژه برای افرادی که در دنیای علوم مداری و فضایی مشارکت دارند می نمایند هیجان انگیز است زیرا با چهار نیروی متخصص در مدار امکان انجام مطالعات و آزمایش های بیشتری در محیط ریزگرانش خواهد بود. هاپکینز در این زمینه گفت: این بسیار هیجان انگیز خواهد بود که ببینیم در حالی که در ایستگاه فضایی بین المللی هستیم چه میزان فعالیت می توانیم انجام دهیم.
البته ابتدا، فضانوردان باید به ایستگاه برسند. سفر آن ها به ایستگاه فضایی بین المللی تقریبا 8 ساعت و نیم از زمان پرتاب در عصر شنبه تا پهلو دریافت در ایستگاه در اوایل صبح یکشنبه (به وقت منطقه زمانی شرقی) طول می کشد. این درحالی است که کپسول سایوز در مأموریت اخیر خود با پیشرفتی چشمگیر، تنها طی سه ساعت به ISS رسیده بود.
پخش زنده
این پرتاب مشترک ناسا و اسپیس ایکس فعلا برای ساعت 19:49 بعد از ظهر منطقه زمانی شرقی (04:19 صبح یکشنبه به وقت تهران) برنامه ریزی شده است و پرتاب روز 14 نوامبر (25 آبان) از پایگاه فضایی 39A در مرکز فضایی کندی انجام خواهد شد و عملیات پرتاب و اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی به طور مستقیم به وسیله ناسا تی وی پخش خواهد شد.
- 100 پرتاب پیروز اسپیس ایکس را در 1 دقیقه ببینید
عکس کاور: کپسول دراگون و موشک فالکون 9 در سکوی پرتاب پایگاه 39A مرکز فضایی کندی آمریکا
Credit: SpaceX
منبع: CNet
منبع: دیجیکالا مگ