سال 99، بالاترین تورم فراوری در دهه 90

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، خبرنگاران: آنالیز شاخص قیمت فراوری کننده نشان میدهد که تورم نقطه به نقطه به ثبت رسیده در انتها سال 99، در قله تورمی دهه 90 واقع شده است.

سال 99، بالاترین تورم فراوری در دهه 90

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی رقم خورده در سال 99 بر اساس شاخص قیمت فراوری کننده، 67.5 درصد رقم خورده است. بر اساس همین شاخص قیمتی، نیز در سال گذشته بالغ بر 46 درصد برآورد شده است. تورم نقطه ای فصلی نشان می دهد که تورم در سال 99 حالت صعودی داشته است، به طوری که تورم نقطه ای فصلی در بهار 99 از 18 درصد به بالغ بر 67 درصد در زمستان رسیده است. همچنین در میان بخش های اصلی، تورم نقطه ای بخش معدن در خاتمه سال 99، 113.7 درصد به ثبت رسیده است. این تورم در دهه 90 بی سابقه است. در ادامه گزارش به آنالیز نقطه ای، میانگین و فصلی بر اساس شاخص قیمت فراوری کننده در فرایند 12 فصل، پرداخته شده است.

شاخص قیمت فراوری کننده؛پیشرانی برای تورم

شاخص قیمت فراوری کننده تغییرات قیمت در مبداء فراوری را نشان می دهد، به بیان دیگر این شاخص پیشرانی برای شاخص قیمت مصرف کننده یا تورم محسوب می گردد. از همین رو آنالیز این شاخص پیش نگر تصویری مناسب از تورمی که قرار است مصرف کننده متحمل گردد، می دهد. زمانی که یک کالا فراوری می گردد فرایند را باید در بازار طی نموده تا به دست مصرف کننده خرد برسد. عموما افزایش قیمت یک کالا در مبدا فراوری آن با یک وقفه زمانی خود را در بهایی که تقاضا کننده خرد پرداخت می نماید، نمایان می گردد.

البته بازه زمانی که این افزایش قیمت به مصرف کننده خرد منتقل می گردد، در تمامی بخش های یکسان نیست. به عنوان مثال در تغییرات قیمتی که در بهای خدمات رخ می دهد، بسیار سریع و شاید هم بعضی مواقع بدون وقفه به مصرف کننده جرئی منتقل گردد. و در مقابل تورمی که در مبدا فراوری بخش معدن رخ می دهد، با وقفه زمانی بیشتری اثر خودش را بر قیمت کالای مصرفی خرد خواهد گذاشت.

تورم میانگین بر اساس شاخص قیمت فراوری کننده

تورم میانگین در سال 99 (میانگین تورم در سال 99 نسبت به میانگین تورم در سال 98) 46.7 درصد به ثبت رسیده است، تورم سالانه میانگین رقم خورده در زمستان 99، در مقایسه با شش فصل قبلی خود، در قله واقع شده است. در میان بخش های اصلی، بیشترین تورم رقم خورده به بخش معدن با تورمی معادل با 79.8 درصد تعلق دارد. در صندلی بعدی نیز بخش صنعت با تورم بالغ بر 56 درصدی واقع شده است.بخش برق که در سال 98 تورم منفی 3.3 درصدی رقم زده بود، در سال گذشته تورمی معال با 46.6 درصد را به ثبت رساند. همچنین تورم برآورد شده بر اساس شاخص قیمت فراوری کننده در تمامی بخش های اصلی اقتصاد در سال 99، نسبت به سال 98 در اعداد بالاتری واقع شده است.

بالاترین تورم در دهه 90

تورم نقطه به نقطه زمستان 99 بر مبنای شاخص قیمت فراوری کننده بالغ بر 67 درصد به ثبت رسیده است. به بیان دیگر بهای کالا و خدمات در مبدا فراوریشان، در زمستان 99 نسبت به زمستان 98، 67.5 درصد افزایش داشته است. این عدد بالاترین تورم نقطه ای به ثبت رسیده در دهه 90 است. بالاترین تورم به ثبت رسیده در بخش های اصلی، به بخش معدن با تورم معادل با 113.7 درصد تعلق دارد. در صندلی بعدی نیز بخش صنعت با تورم بالغ بر 93 درصد، ایستاده است. پایین ترین تورم به ثبت رسیده نیز به بخش آب رسانی، مدیرت پسنماند، فاضلات و فعالیت های تصفیه با 1.7 درصد اتفاق افتاده است.

تورم نقطه ای کاملا صعودی در سال 99

آنالیز شاخص قیمت فراوری کننده نشان میدهد که تورم نقطه به نقطه فصلی در تمام فصول سال 99 صعودی و افزایشی بوده است. تورم نقطه ای به ثبت رسیده در بهار سال گذشته 18 درصد به ثبت رسیده است. در تابستان و پاییز 99 نیز به ترتیب تورم 39.8 و 58.8 درصد بر آورد شده است، و همانگونه که گفته شد در زمستان نیز بالاترین تورم دهه 90 رقم خورد. تورم فراوری کننده بالا در سال 99 را تا حد زیادی می توان از افزایش شدید قیمت ها در تابستان و پاییز دانست، که در ادامه گزارش به این موضوع پرداخته شده است.

فراز و فرود تورم فصلی در 99

علی رغم اینکه تورم نقطه به نقطه در سال 99 فرایندی صعودی داشته است، اما این امر در خصوص فرایند تورم فصلی صادق نیست. تورم فصلی در بهار 99، 6.7 درصد به ثبت رسید است. در تابستان تورم فصلی با جهشی بی سابقه به 21 درصد رسید، به عبارت دیگر بهای کالا و خدمات در تابستان 99 نسبت به فصلی قبلی بالغ بر 21.6 درصد افزایش داشته است. این درصد بالاترین تورم فصلی چندین سال گذشته است. اما پس از تابستان این شاخص فرایند نزولی را شروع کرد و در پاییز به 17.6 درصد رسید. با وجود اینکه تورم رقم خورده در پاییز نسبت به تابستان پایین تر است، اما همین درصد تورم در زمره بالاترین تورم های فصلی واقع شده است.

تورم فصلی زمستان؛ نزدیک به 10 درصد

تورم فصلی زمستان 99، 9.8 درصد به ثبت رسیده است. بالاترین تورم فصلی در بخش های اصلی، در بخش فعالیت های اداری و خدمات پشتیباتی با تورمی معادل با 16.5 درصد رقم خورده است، در صندلی دوم نیز فعالیت های خدماتی مربوط به جا و غذا با تورم 16.3 درصدی واقع شده است. همانگونه که مشاهده می گردد تورم فصلی در زمستان نسبت به فصول قبلی خود کاهش داشته است، اما چرا تورم نقطه به نقطه در فرایندی صعودی واقع شده است؟

تورم رقم خورده در تابستان و پاییز 99 در زمره بیشترین تورم های فصلی در دهه 90 واقع شده است. با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه بازه یکساله را در بر می گیرد، تورم تابستان و پاییز را در دل خود جا می دهد. به بیان دیگر علت افزایشی شدن تورم نقطه در سال 99 را می توان تورم های بالا در بعضی از فصول این سال دانست. بر این اساس پیشبینی می گردد با توجه به شروع فرایند کاهشی در تورم فصلی، در دو سه فصل آینده شاهد نقطه به نقطه باشیم.

منبع: اقتصادنیوز

به "سال 99، بالاترین تورم فراوری در دهه 90" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال 99، بالاترین تورم فراوری در دهه 90"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید