گیاهان عجیبی که راه می فرایند!

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، کاکتوس های خزنده

تا به حال گیاهانی را دیده اید که راه بروند؟! به نظر عجیب می آید این طور نیست؟ این گیاه یک جور کاکتوس عجیب و در عین حال کمیاب است که فقط در نقطه ای از مکزیک پیدا می گردد و به علت ویژگی های خاصی که دارد می تواند سال ها در زمین های این منطقه راه برود! این کاکتوس عجیب نام علمی کمی پیچیده ای دارد و به شیطان خزنده معروف است. اگر می خواهید با ساز و کار این کاکتوس ارزشمند بیشتر آشنا شوید در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

گیاهان عجیبی که راه می فرایند!

شیطان خزنده یک نوع کاکتوس نادر و مجذوب نماینده است که برای زنده ماندن خودش را تکثیر می نماید و می تواند از ریشه اصلی اش جدا گردد و همواره در بیابان حرکت کند. این گونه عجیب و غریب کاکتوس که نام علمی اش Stenocereus eruca است بومی شمال غربی مکزیک و استان باجا است و تنها گونه کاکتوس در دنیاست که می تواند حکت کند و راه برود!

برعکس بیشتر گونه های دیگر کاکتوس که معمولا به صورت عمودی و به سمت آسمان رشد می نمایند این کاکتوس کاملا ظاهری متفاوت دارد. در واقع، کاکتوس خزنده کاملا پخش زمین است و قسمت نوک آن کمی به سمت بالا رفته است. شکل ظاهری این کاکتوس نقش مهمی در بقای آن بازی می نماید و به آن این توانایی منحصربفرد را می دهد تا در زمان های طولانی در طول بیابان مهاجرت کند.

در آب و هوای خنک و دریایی باجا، این کاکتوس هر سال حدود 60 سانتی متر رشد می نماید و کلونی های تیغ دار و غیر قابل نفوذی را به وجود می آورد که عبور از آن ها تقریبا غیر ممکن است. اگر این کاتوس از این ناحیه بومی به نواحی خشک برده گردد رشد آن با کاهش چشمگیری روبرو می گردد به طوری که در طول 10 سال فقط 60 سانتی متر بزرگ تر می گردد. اما حتی در محیط های بومی هم تنها راه زنده ماندن آن ا کلونی سازی است و آن ها برای بقا رو به کلونی سازی آورده اند.

اما احتمالا تعجب نموده اید که این کاکتوس چطور می تواند راه برود! در واقع، از آن جایی که این کاکتوس به موازات زمین رشد می نماید بافت کاکتوس نوی از سمت نوک آن دوباره ریشه می گیرد و چون کاکتوس اصلی کاملا به خاک های شنی چسبیده بعد از مدتی می میرد و می پوسد و مواد مغذی برای رشد کاکتوس نو را به وجود می آورد. همین ویژگی است که به کاکتوس اجازه می دهد تا در طول سال ها مرتب در بیابان بخزد. در واقع این کاکتوس ها زندگی خاصی دارند و مجبورند که برای زنده ماندن بمیرند تا کاکتوس نوی از آن ها به وجود بیاید.

این کاکتوس یکی از مجذوب نماینده ترین گیاهان دنیاست اما متاسفانه نسل آن رو به انقراض است، عوامل مختلفی مثل خرید و فروش و نابود کردن دست به دست هم داده اند تا این گیاه در معرض تهدید قرار بگیرد. از آن جایی که این کاکتوس خیلی کمیاب است عاشقان این گیاه حاضرند که پول زیادی پرداخت نمایند و در عوض تعدادی از این کاکتوس ها را به باغ خود ببرند و در آنجا پرورش دهند. به گفته یکی از محققانی که درباره این این کاکتوس ها آنالیز می نماید گاهی در بازار سیاه یک عدد از این کاکتوس ها 4 تا 5 هزار دلار به فروش می رسد.

اما خرید و فروش غیر قانونی فقط یکی از ده ها خطراتی است که این کاتوس را تهدید می نماید. از آن جایی که ساقه تیغ دار این کاکتوس به موازات زمین رشد می نماید این کاکتوس برای دام های چرنده مزاحمت هایی را ایجاد می نماید مخصوصا وقتی که سدهای غیر قابل نفوذی به وجود می آورد! برای همین مزرعه داران دست به راحت ترین راه می زنند تا از مزاحمت های این کاکتوس ها راحت شوند: از بین بردن کل کلونی این کاکتوس ها! البته فقط چرای دام ها این کاکتوس ها را تهدید نمی نماید چون گاهی کشاورزان برای ایجاد و توسعه زمین های کشاورزی این کاکتوس ها را از بین می برند تا زمین های صاف و بدون مزاحمی برای کشت و زرع ایجاد نمایند.

این کاکتوس های خزنده امروز در فهرست گیاهان در معرض خطر مکزیک قرار دارند و اگر ماجرا همین جوری بگذرد و هیچ کاری برای نجات آن ها انجام نگردد آخرین سال های حیات خود را می گذرانند و شاید تا چند سال بعد دیگر اثری از این کاکتوس های متحرک در میان ساحل ماسه ای باجا نباشد. اگر کسی کاری به کار این کاکتوس ها نداشته باشد؛ آن ها را از محیط بومی شان دور نکند و از بین نرود هر کدام از این کاکتوس ها می توانند تا 100 سال زنده بمانند و از بیابان باجا مکانی شگفت انگیز بسازند.

شیطان خزنده عضوی از خانواده کاکتوس ها و یکی از خاص ترین انواع آن هاست. این کاکتوس ها بومی سواحل مرکزی آرام هستند و فقط در خاک های ماسه ای پیدا می گردد و کلونی های گسترده به وجود می آورد. مثل همه کاکتوس ها، این کاکتوس هم بافتی آبدار دارد و گیاهی به رنگ سبز با 5 سانتی متر قطر است.

منبع: odditycentral.com

منبع: الی گشت

به "گیاهان عجیبی که راه می فرایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهان عجیبی که راه می فرایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید