گردشگری یزد در آستانه ورشکستگی، کرونا نان 500 هزار نفر را برید

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، سال 99 شروع خوبی برای فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی نبود و شرایط ویژه کرونایی، استانی نوپا در حوزه گردشگری همچون یزد را به زانو درآورد.

گردشگری یزد در آستانه ورشکستگی، کرونا نان 500 هزار نفر را برید

صنعت توریستی از حدود یک دهه پیش جای خود را در یزد باز کرد و طیف گسترده ای از مردم به سرمایه گذاری در این حوزه روی آوردند و گرچه همه این سرمایه گذاری ها میلیاردی نبود و از کافه های سیار تا شال بافی های خانگی در زمره این سرمایه گذاری ها قرار می دریافتد اما همه آنها از سفره توریستی، سهم خوبی برداشتند و رونق چشمگیری پیدا کردند.

این صنعت جوانان بسیاری را در رستوران های سنتی، کافی شاپ ها، هتل ها، تورهای توریستی، کمپ های کویرنوردی، بازارچه ها و آکادمی های صنایع دستی، صرافی ها، ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری و ده ها رسته دیگر مشغول به کار کرد.

سرمایه گذاری ها تازه به سوددهی و بازدهی رسیده بود که ناگهان کرونا از راه رسید و همه معادلات فعالان این عرصه را به هم ریخت و بساط بسیاری از آنها را برچید و ضربات مهلک اقتصادی بر آنها وارد کرد.

تعطیل شدن سفرها به ویژه در نوروز 1399 به دلیل شیوع کرونا، طیف گسترده ای را در یزد بیکار کرد و این فرایند همچنان نیز کم و بیش ادامه دارد و در صورتی که نوروز سال جاری نیز شرایط مانند سال گذشته باشد، توریستی یزد به طور کامل ورشکسته خواهد شد.

تسهیلاتی که فعالان توریستی را مقروض کرد

گرچه دولت تسهیلاتی برای جبران خسارت های کرونا پرداخت نموده اما واقعیت این است که نداشتن گردش اقتصادی، وام گیرندگان را مقروض دولت نموده و بعضی از آنها را به چرخه وام دریافت های 18 و 24 درصدی برای جبران دیون خود وارد نموده است.

هرچند کرونا تمام بخش ها را درگیر نموده اما آن بخش از فعالیت هایی که به واسطه سفر و حضور توریستان داخلی و خارجی رونق گرفته بود، دچار مسائل جدی شده اند به نحوی که بسیاری از آنها در طول یک ماه حتی هزار تومان هم درآمد نداشته اند.

فعالان صنایع دستی به کارگری و فروش اسباب منازل خود روی آورده اند

بعضی فعالان صنایع دستی به فروش وسایل منزل خود روی آورده اند و بعضی حتی کارگری ساختمان می نمایند زیرا هنر آنها در شرایط فعلی خریدار ندارد.

البته اتفاقات خوبی برای تأمین کارت های هدیه و اهدای آنها به صنعتگران حوزه صنایع دستی و بعضی فعالان دیگر این عرصه از جمله زنان فعال در بخش خانه داری هتل ها صورت گرفت اما اینها هرگز نتوانست مرهمی بر زخم های عمیق کرونا به این بخش باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان یزد در این زمینه گفت: بعضی هتل ها اکنون حتی باز بودنشان نیز ضرر است زیرا ناچار به کاهش نرخ تعرفه های خود هستند تا جایی که حتی هزینه های جاری آنها نیز تأمین نمی گردد.

مصطفی فاطمی توضیح داد: اگر در نوروز 1400 نیز مانند سال گذشته سفر به استان نداشته باشیم، توریستی یزد به طور کامل ورشکسته می گردد.

مدیریت شرایط از عهده میراث فرهنگی به تنهایی خارج است

وی اضافه کرد: بازار، صرافی ها، تورهای توریستی، هتل ها، ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری، بازارچه های صنایع دستی همه و همه دچار رکود کامل شده اند و کرونا نان طیف عظیمی از فعالان حوزه توریستی را بریده است.

فاطمی تاکید نمود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی به تنهایی نمی تواند این موضوع را مدیریت کند زیرا اکنون شرایط به نحوی است که فعال شدن سفرها مدیریت جدی احتیاج دارد و فعال نشدن آنها نیز خسارات جبران ناپذیر جدی به دنبال دارد که ممکن است بعضی از این خسارات هرگز جبران نگردد و تبعات فرهنگی و اجتماعی نیز به دنبال داشته باشد.

وی توضیح داد: اکنون حدود 20 روز به سرانجام سال و تعطیلات نوروز باقی مانده اما تصمیم جدی و عملی برای معین تکلیف در این حوزه گرفته نشده است و حتی در جلسات ستاد پیشگیری از کرونا، هیچ فردی از میراث فرهنگی در این ستاد عضویت ندارد و تصمیم های این حوزه بدون نظر میراث فرهنگی اتخاذ می گردد.

سال جاری به جای ستاد خدمات سفر ستاد مدیریت سفر در یزد تشکیل گردد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی اعلام کرد: پیشنهاد ما این است که ستاد خدمات سفر سال جاری به کمیته های مدیریت سفر تبدیل گردد و با مدیریت این بخش، اجازه ندهیم نان طیف گسترده ای در حوزه توریستی و صنایع دستی بریده گردد.

فاطمی ادامه داد: آنچه مسلم است، در شرایط کرونا نباید مسافرانی که در کنار پارک ها چادر می زدند یا در مدارس اسکان می یابند را داشته باشیم اما راه باید برای سایر مسافران باز باشد.

وی اعلام کرد: می توان راهکارهایی برای کاهش خطرات سفر نیز در نظر گرفت به عنوان نمونه تمام مسافران باید تست منفی کرونا به همراه داشته باشند.

نگرانی از تبدیل توریستی یزد به توریستی غیرمجاز و زیرزمینی

فاطمی توضیح داد: یکی از نگرانی های ما این است که توریستی استان یزد به توریستی غیرمجاز و زیرزمینی تبدیل گردد و هم اکنون نیز آنقدر به مجازها فشار وارد شده که غیرمجازها نظیر توریستی کویر، رونق گرفته اند.

اما نکته جالب در مدیریت سفرها به ویژه سفر توریستان خارجی این است که حضور توریستان خارجی در استان یزد به صفر رسیده و اجازه ورود توریستان به استان داده نمی گردد اما ورود 700 توریست سلامت بلامانع اعلام شده و این افراد در یزد تردد می نمایند.

تعطیلی سفرهای تفریحی یزد در قبال فعالیت توریستی سلامت

این در حالی است که توریستان سلامت به طور قطع خطرات بیشتری در زمینه شیوع کرونا به دنبال دارند اما مدیریتی بر تردد آنها نمی گردد و بیمارستان ها و مراکز درمان ناباروری یزد هر روز شاهد حضور تعداد قابل توجهی توریست سلامت خارجی است.

اکنون شرایط پیچیده ای در استان یزد و شهر جهانی یزد حاکم است و مسئولان امر در آستانه تصمیم گیری سرنوشت سازی هستند؛ از یک سو خطری که سلامت یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت ساکن استان را تهدید می نماید از سوی دیگر کسب و کار بیش از 500 هزار نفر در گرو تصمیم گیری آن هاست.

به طور قطع سال جاری هیچ دستگاهی تبلیغ سفر به استان یزد را نخواهد کرد اما هنوز معین نیست که ورود و خروج به یزد سال جاری نیز مانند سال گذشته ممنوع است یا خیر.

منبع: دنیای سفر

به "گردشگری یزد در آستانه ورشکستگی، کرونا نان 500 هزار نفر را برید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری یزد در آستانه ورشکستگی، کرونا نان 500 هزار نفر را برید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید