کمبود آب در 170 روستای زنجان

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: خشکسالی، 170 روستای استان زنجان را با مشکل کم آبی روبه رو کرده است.

کمبود آب در 170 روستای زنجان

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی زنجان؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در جلسه کمیته مقابله با کم آبی اظهار کرد: امسال 186 میلی متر بارندگی داشتیم که این رقم در مقایسه با سال گذشته 52 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 40 درصد کاهش را نشان می دهد که از این حیث دهمین استان کم بارش در کشور هستیم.

علیرضا جزءقنامی شرح داد: در یک بازه زمانی شش ماهه منتهی به خردادماه قسمت عمده ای از استان با خشکسالی میانه، شدید و بسیار شدید روبرو شده است. در سال گذشته تعداد 201 روستا مسائل فصلی و دائمی برای تامین آب داشتند که 79 روستا از چالش کم آبی خارج شدند.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند، نام کرد: امسال هم مشکل تامین آب 100 روستا را حل کردیم اما خشکسالی ها به این مشکل دامن زد و تعداد روستاهای دارای کمبود آب به 170 مورد افزایش یافت.

این مسئول با اشاره به اینکه دو سد تهم و کینه ورس برای تأمین آب شرب شهرهای زنجان، ابهر و خرم دره استفاده می شود، یادآور شد: تامین آب بخش های روستایی با توجه به اینکه به سفره های آب زیرزمینی، قنات و چشمه متکی است، متأثر از تغییرات اقلیمی بوده و شرایط آب و هوایی بر شرایط آن ها نقش دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، در برخی از روستاها چندین برابر نیاز آب تأمین می شود اما به دلیل رعایت نکردن الگوی مصرف و استفاده از آب آشامدینی برای آبیاری باغچه ها، فشار مضاعفی به شبکه آب رسانی وارد شده است و انشعابات غیرمجاز هم در روستاها زیاد است.

جزءقنامی با بیان اینکه 30 روستای استان نیازمند آب رسانی سیار است، ادامه داد: برای 18 روستا تانکر ثابت نصب کردیم که تانکرهای سیار برای آب رسانی آب شرب به این نقاط مراجعه می کنند. در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب سه دستگاه سیار برای آب رسانی در اختیار دارد و روستاهای زنجان و ماه نشان با بیشترین مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، تعداد پروژه های در دست اجرا که می تواند مشکل 150 روستا را حل نماید، 70 مورد خواند و گفت: از ابتدای امسال هیچ اعتباری برای اجرای پروژه ها تخصیص داده نشده است. همچنین قطعی مداوم برق معضلاتی را برای تاسیسات آب رسانی ایجاد کرده و باعث از دست دادن ذخیره آب شرب و بهداشتی می شود.

منبع: جام جم آنلاین

به "کمبود آب در 170 روستای زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود آب در 170 روستای زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید