طرز تهیه آش رشته؛ آش خوش طعم و معروف ایرانی ها

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، آش رشته از جمله آش های خوشمزه و شناخته شده ایرانی ها است و کمتر کسی پیدا می گردد که با طعم لذیذ آن آشنایی نداشته باشد. آش رشته بر حسب میزان سبزی استفاده شده در آن، طعم و عطر گوناگونی دارد و معمولا افراد بر حسب ذائقه خود مقدار مواد و سبزی استفاده شده در این آش را تغییر می دهند. در این مطلب از انگیزه قرار است شما را با طرز تهیه آش رشته و نکات مربوط به پخت آن آشنا کنیم. در این مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه آش رشته؛ آش خوش طعم و معروف ایرانی ها

طرز تهیه آش رشته سریع

تنوع آش رشته به مقدار و نوع سبزی استفاده شده در آن است. مواد زیر به شما یاری خواهد نمود که بتوانید یک آش خوشمزه و خوش طعم در منزل خود طبخ کنید و در کنار خانواده و عزیزان میل نمایید.

مواد لازم

مواد اولیهمقدار
لوبیا چیتی1/2 لیوان
لوبیا سفید1/2 لیوان
نخود1/2 لیوان
عدس1/2 لیوان
سبزی آش خرد شده (تره، گشنیز، جعفری و اسفناج) هرکدام 500 گرم
اسفناج500 گرم
رشته آش300 گرم
کشکبه مقدار لازم
پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغبه مقدار لازم
آب8 لیوان

طرز تهیه

قبل از تهیه آش، حتما باید از شب قبل حبوبات را در آب ولرم خیس کنید. این کار باعث می گردد که حبوبات شما در آش زودتر بپزد و سریع تر و راحت تر قابل هضم باشد. حبوبات را 24 ساعت قبل از مصرف خیس کنید و در این زمان 2 الی 3 بار بهتر است آب آن را عوض کنید. استفاده از جوش شیرین به شما یاری خواهد نمود که سریع تر و راحت تر حبوبات شما پخته گردد.

  • حبوبات (به غیر از عدس) در یک قابلمه عظیم ریخته و همراه با مقداری آب، پیاز داغ و سیر داغ روی حرارت بگذارید.
  • سپس عدس و سبزی ها را به درون قابلمه اضافه کنید و یک ساعت زمان بدهید تا کاملا پخته شوند.
  • در این مرحله، رشته آش را خرد نموده و به مواد خود در قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا با حرارت رشته آش بپزد.
  • مقداری از سیر داغ و پیاز داغ هم به آش خود اضافه کنید و مقداری را برای تزیین آش نگه دارید.
  • بعد از 45 دقیقه آش رشته شما کاملا جا افتاده و می توان آن را سرو کرد.

رعایت یک سری فن و فون ها و نکات مهم در تهیه آش رشته، به شما یاری شایانی خواهد نمود که بتوانید آش لذیذ طبخ کنید. بعضی از این نکات عبارتند از:

زمان لازم برای پخت آش رشته

زمان لازم برای پخت آش رشته 4 ساعت است.

مقدار سبزی آش

اصولا برای همه افرادی که آش رشته درست می نمایند، همواره مقدار و اندازه سبزی این آش سوال برانگیز بوده است. همان طور که می دانید، سبزی های استفاده شده در این آش، تره، گشنیز، جعفری و اسفناج است که معمولا توصیه می گردد در اندازه درشت خرد شوند.

در صورتی که اسفناج شما درشت تر خرد شده باشد، ظاهر آش شما بهتر و حتی مزه آن هم خوش طعم تر می گردد. پیشنهاد ما به شما این است که سعی کنید همواره برای طبخ آش خود از سبزی های تازه و باکیفیت بهره ببرید، زیرا در خوشمزه تر شدن آن تاثیر زیادی دارد.

زمان اضافه کردن رشته به آش

بعد از اضافه کردن حبوبات و سبزی به قابلمه، می توانید رشته را به آش اضافه کنید. اما نکته مهم اینجاست زمانی که رشته را اضافه کردید، در همان ابتدا، باید کاملا آش را بهم بزنید تا رشته شما به صورت کامل بپزد و بهم نچسبد و سپس در قابلمه را بگذارید. دقت داشته باشید زمان لازم برای پخت رشته، حدود 20 دقیقه است.

نحوه تهیه کشک

اگر کشک پاستوریزه استفاده می کنید، احتیاجی به جوشاندن ندارد، می توانید به راحتی خریداری کنید و به مقدار لازم در آش خود بریزید. ولی اگر ترجیح می دهید از کشک های سنتی بهره ببرید، بهتر است 20 دقیقه کشک ها را در آب جوشانده و بعد برای آش رشته خود بهره ببرید.

تزیین آش رشته با کشک، پیاز داغ و سیر داغ

کشک

کشکی که برای آش استفاده می کنید نباید خیلی رقیق باشد. در صورت دلخواه می توانید کشک خود را با نعنا داغ و حتی زعفران ترکیب کنید و تزیین زیباتری داشته باشید. به غیر از کشک با پیاز داغ، سیر داغ و حتی نعنا داغ می توان آش رشته را تزیین کرد.

نعنا داغ

برای تهیه نعنا داغ می توانید مقداری روغن در تابه ریخته و نعنا را به آن اضافه کنید و بعد از 5 ثانیه از روی حرارت بردارید.

پیاز داغ

برای تهیه پیاز داغ، پیاز ها را خلالی خرد نموده، در آب جوش ریخته و پس از چند دقیقه آن ها را از صافی رده نموده و روی یک پارچه تمیز بگذارید تا آب پیازها گرفته گردد. برای خوش رنگ تر شدن رنگ پیازها می توانید کمی زعفران یا زردچوبه به آن اضافه کنید و آن ها را در تابه سرخ نمایید. (در ابتدا، وقتی که پیازها را در تابه ریختید، آن ها را هم نزیند، بعد از اینکه کمی طلایی شدند، آغاز به هم زدن پیازها کنید.)

سیر داغ

برای تهیه سیر داغ، در ابتدا سیرها را به اندازه یکسان خرد کنید. (می توانید سیر رنده کنید یا اینکه از دستگاه سیرخردکن بهره ببرید.) یک تابه آماده کنید، مقداری روغن و زردچوبه در تابه ریخته و سپس سیرهای خرد شده را به تابه خود اضافه نمایید. سیرها را باید به صورت مداوم هم بزنید و بعد از اینکه طلایی شدند، آن ها را از روی حرارت بردارید.

(دقت داشته باشید اگر سیر شما زیادی سرخ گردد، تلخ خواهد شد و برای آش رشته مناسب نخواهد بود.)

نکاتی در خصوص آش رشته خوش طعم

  • حتما از شب قبل حبوبات را در آب خیس نموده تا زمان پخت آش شما سریع تر باشد.
  • هرچه میزان استفاده شده از پیاز داغ بیشتر باشد، آش رشته شما خوش طعم تر خواهد شد.
  • در اضافه کردن نمک به آش رشته خود دقت داشته باشید، زیرا هم رشته هم کشک دارای مقادیری نمک هستند.
  • سعی کنید از یک قابلمه عظیم بهره ببرید تا به راحتی بتوانید مواد را هم بزنید و رشته ها درون قابلمه بهم نچسبند.

سخنی با خوانندگان

خیلی از ایرانی ها به صورت کامل با طرز تهیه آش رشته آشنایی دارند، اما همواره میزان مواد استفاده شده در آن و حتی میزان سبزی برای آنان شبهه برانگیز بوده است. حتی خیلی از افراد نمی دانند، زمان اضافه کردن حبوبات، کشک و سبزی آش چه زمانی است. همچنین اگر مایل هستید با طبخ انواع آش های محلی آشنا شوید، می توانید طرز تهیه آش کشک تبریز را بخوانید و به راحتی در منزل تهیه کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه آش رشته؛ آش خوش طعم و معروف ایرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش رشته؛ آش خوش طعم و معروف ایرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید