تلفیق دو مجموعه بزرگ هنری روسیه در موزه های مسکو و سن پترزبورگ

به گزارش وبلاگ توسعه زندگی، مجموعه آثار سرگئی شاوکین و ایوان موروزوف که در دو موزه آرمیتاژ و پوشکین تقسیم شده بودند، تابستان سال جاری دوباره به صورت یک مجموعه واحد درمعرض نمایش قرار می گیرند.

تلفیق دو مجموعه بزرگ هنری روسیه در موزه های مسکو و سن پترزبورگ

سرگئی شاوکین و ایوان موروزوف از کارآفرینان روسی پیش از انقلاب هستند که تقریباً در قرن بیستم، نامی از آن ها مطرح نبود. این دو نفر پیروز به جمع آوری مجموعه هایی منحصربه فرد از هنر قرن 21 شدند که امروزه همچنان بخش عمده ای از آثار امپرسیونیست و پست امپرسیونیست دو موزه بزرگ روسیه، موزه پوشکین در مسکو و موزه آرمیتاژ در سن پترزبورگ، را تشکیل می دهند.

درواقع، این مجموعه ها در زمان های گذشته بین دو مرکز روسیه تقسیم نشده بودند و در سال 1917 که نقاشی های آن ملی شدند، در موزه هنر نیووسترن، شعبه ای از موزه پوشکین در مسکو نگه داری می شدند. با این حال، پس از جنگ جهانی دوم، این شعبه به منظور جلوگیری از اشاعه هنر بورژوآ تعطیل شد و به همین علت مجموعه آثار شاوکین و موروزوف مخلوط و بین دو موزه آرمیتاژ و پوشکین تقسیم شدند.

سال جاری تابستان این مجموعه ها برای اولین بار از سال 1948، دوباره به یکدیگر پیوسته اند. مجموعه موروزوف تا اکتبر 2019 در موزه آرمیتاژ درمعرض نمایش است و موزه پوشکین نیز آثار شاوکین را به صورت یک جا تا سپتامبر 2019 نماش خواهد داد. سال آینده، مجموعه موروزوف برای نمایش در بنیاد لویی ویتون (Fondation Louis Vuitton)، به پاریس می رود؛ جایی که در سال 2016 نمایش آزمایشی مجموعه شاوکین را برگزار کرد. این نمایشگاه پاریسی ظاهراً رکوردها را جابه جا نموده است، به طوری که بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت نموده اند و رسماً عنوان معروف ترین نمایش هنری در فرانسه طی 50 سال اخیر را از آن خود نموده است.

سرگئی شاوکین در سال 1854 در خانواده ای پرجمعیت از بازرگانان ثروتمند به دنیا آمد. برادر بزرگ تر او یک مجموعه دار بود، اما در یک بازه زمانی علاقه اش به این کار را از دست داد و بعضی از نقاشی های خود را به سرگئی فروخت. سرگئی در سال 1898 به همراه برادر کوچک ترش که در پاریس زندگی می کرد، اولین نقاشی های مجموعه خود از آثار کامی پیسارو و کلود مونه را خریداری کردند. تا سال 1918 مجموعه او شامل 269 نقاشی بود.

ایوان موروزوف در سال 1871 در خانواده ای به دنیا آمد که از دودمان معروف بازرگانان و کارخانه دارهای روسیه بودند. در سال 1903، برادرش که یک مجموعه دار بود، از جهان می رود و در همان سال موروزوف به طور جدی به کار مجموعه داری مشغول می گردد. در پاریس او را یک بازرگان روسی می دانستند که اهل معامله نیست. زمانی که شاوکین 37 اثر ماتیس را خریداری کرد، موروزوف به خرید 11 اثر او اکتفا کرد که همگی استثنایی بودند. کل آثار هنری فرانسوی در مجموعه موروزوف تا انتها جنگ جهانی اول به 250 مورد رسید.

نمایشگاه مجموعه شاوکین در مسکو شامل دو اتاق مملو از آثار ارزشمند پیکاسو، یک اتاق از آثار ماتیس، دیواری مملو از آثار گوگن و... می گردد. بسیاری از آثار شخصی متعلق به شاوکین و اعضای خانواده اش نیز درمعرض نمایش قرار گرفته است. نمایشگاه موروزوف در سن پترزبورگ، بیشتر به شاهکارهای هنری اختصاص دارد، هرچند دو پرتره از برادران موروزوف (ایوان و میکائیل) نیز به چشم می خورد که به وسیله والنتین سروف نقاشی شده و از نگارخانه ترتیاکوف در مسکو قرض گرفته شده است.

اگر قصد سفر به روسیه را دارید، تور روسیه را در وبلاگ توسعه زندگی جستجو نموده و برترین آفر تور را از میان آژانس های معتبر مسافرتی با پایین ترین قیمت بخرید. بعلاوه برای داشتن برنامه ریزی دقیق تر برای سفر خود، وبلاگ توسعه زندگی لیست کاملی از جاهای دیدنی روسیه را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن ها، سفر راحت تر و بهتری به این کشور داشته باشید.

منبع: کجارو / lonelyplanet

به "تلفیق دو مجموعه بزرگ هنری روسیه در موزه های مسکو و سن پترزبورگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلفیق دو مجموعه بزرگ هنری روسیه در موزه های مسکو و سن پترزبورگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید